Es agrāk nezināju ne to, kur šī vieta atrodas, ne tās patieso vēsturi. Es zināju tikai to, ka šī vieta bija pasaules lielākā koncentrācijas nometne. Es biju domājis, ka šajā posta vietā savu nāvi sagaidījuši tikai ebreju izcelsmes cilvēki, patiesībā – manuprāt, šīs vietas pagātni var raksturot tikai viens apzīmējums – Elle zemes virsū.
Sākšu ar to, ka
iebraucot šajā Polijas pilsētā nekas neliecināja, ka šāda vieta reiz te ir
eksistējusi, pie tam vēl nepilnus 70 gadus atpakaļ. Vienīgais, kas uz to
norādīja bija zīmes ceļmalā, kas vēstīja kur meklēt „Aushwitz muzeum”.
Piebraucot vietai tuvumā, mūs novirzīja kādā ieliņā, kur novietot auto. Tur arī
viegli iestiprinājušies, atstājām savu braucamrīku, un devāmies šo muzeju
skatīties.
Prāts vēl īsti nespēja uztvert vietas vēsturi, jo apkārt redzami
bija čalojošu skolnieku un tūristu bari. Pašam bija licies, ka vieta atradīsies
kaut kur meža ielenkumā, kā tas ir Salaspils koncentrācijas nometnes bijušajā
vietā. Pirmajā brīdī iegājām Okupācijas muzejam līdzīgās telpās, kur bija
iespējams sarunāt gidu, un caur kuru varēja iekļūt bijušās koncentrācijas
nometnes teritorijā. Tā kā bez gida ieeja bija bez maksas, mēs daudz nedomājot
iegājām muzeja teritorijā un nonācām pie vārtiem, kurus rotāja vēsturiskais
teiciens „Arbeit machts frei” (latviskojot – „Darbs dara brīvu”).
ARBEIT MACHT FREI |
Man personīgi pilnīgi
jaunu izpratni par šo vietu sniedza viena no ekspozīcijām bijušo baraku ēkās.
Tā bija ekspozīcija par poļu tautas likteni nacistu jūgā. Stils, kādā tā tika
eksponēta, bija līdzīgs Latvijas Okupācijas muzeja ekspozīcijai, taču šīs
sienas atspoguļoja vēl baisāku vēsturi, tādu, kurā parādījās veselas tautas
masu iznīcināšana. Es nenoliedzu izsūtīšanas šausmas, tikai skaidroju, ka nacistu
galvenais mērķis bija vistiešākajā nozīmē iznīcināt poļu tautu. To apliecināja
Ādolfa Hitlera citāti uz sienām, kas vēstīja par viņa plāniem bez jebkādas žēlastības
nogalināt ikvienu poļu izcelsmes vīrieti, sievieti vai bērnu. Kāda mērķa labad?
Lai vāciešiem būtu kur dzīvot. Ekspozīcija bija piesātināta ar fotogrāfijām,
kas attēloja cilvēku masveida apcietināšanu un aizsūtīšanu uz nāves nometnēm.
Bija arī avīžu izgriezumi un plakāti, kas vēstīja par publisku cilvēku
eksekūciju. Man personiski visšokējošākie likās attēli, kuros bija redzami
publiski pakārtie cilvēki – nevis līķu kaudze, kurai nav noteiktu personu,
tikai zudušas dvēseles, bet bildes ar reālu cilvēku pakārtajiem ķermeņiem.
Sievietes un vīrieši, ka savu dzīvi beidza karājoties cilpā bija redzami sejā –
katram no viņiem bija dvēsele, kura tika izrauta no viņu ķermeņiem kādas svešas
varas pavēlētas. Tās ir dīvainas sajūtas, kad tu skaties uz fotogrāfijām, kurās
miruši cilvēki ar atvērtām acīm un pēdējā elpas tvērienā pavērtu muti lūkojas
tevī. Vēl dīvaināk ir saprast, ka tie nav Holivudas filmās redzamie aktieri vai
manekeni, bet īstu cilvēku mirstīgās atliekas. Visdīvainākais, ka vērojot šādus
kadrus manas vienīgās emocijas bija apbrīna un līdzjūtība. Apbrīna par cilvēku
spēju ko tādu nodarīt un to vēl fotografēt pēc tam. Nekāda riebuma, šoka vai
šausmu, tikai apbrīns un līdzjūtība. Vēl viens attēls, kas manu uzmanību piesaistīja
bija bilde, kurā redzami pieci poļu izcelsmes vīrieši, kas stāv pie sienas uz
nošaušanu, un nevis ar seju pret sienu, bet pret šāvējiem. Četri no viņiem
stāvēja samierinājušies ar savu likteni, un iekšējā nosvērtībā skaitīja pēdējo
lūgsnu, aukstasinīgi lūkojoties savu slepkavu sejās, un nolādot tos ar savu skatienu.
Tikai viens bija izplūdis asarās. Tās tekot pār viņa raudu krampjos savilkto
seju, simbolizēja viņa mīlestību pret dzīvi un viņa dvēseli, kas lūdza pēdējo
apžēlošanu. Manā skatījumā neviens cits pasaules „mākslas foto” nespētu noķert
šī cilvēka dvēseli vēl skaidrāk. Vienīgais, ko es domāju šo kadru apskatot,
bija jautājums: Ko darītu es? Raudātu vai akmens cietu ģīmi samierinātos un
gaidītu paaugstināšanu? Es nezinu... Un nekad arī nevēlos to uzzināt.
Kad poļu genocīda
zāles bija izstaigātas, pienāca kārta arī kam nedaudz pozitīvākam – poļu
pagrīdes pretošanās kustībai. Tie bija detalizēti apraksti, kā slepeni tika
organizēta pretošanās nacistu varai. Iespaidīgi, jo ikviens apspiestais spēlēja
kādu lomu kopējās tautas labuma vārdā. Taču iepriekšējā izstāde bija izsūkusi
enerģiju un vēlmi iedziļināties, tāpēc pēc ātras izsoļošanas cauri ekspozīcijai
devāmies tālāk.
Izgājuši atkal cauri
dzeloņstiepļu žogiem, mēs nonācām pie karātavu plača. Turpat blakus runājošā
gide stāstīja par to, kas te atradies un gluži neviļus izdevās dzirdēt vismaz
vienu patīkamu faktu – šajā vietā savulaik tika pakārts viens no šīs iestādes
galvenajiem pārvaldītājiem. Dīvaini, bet savādāku nāvi es šādiem cilvēkiem
nespēju iztēloties.
Vēl vien lieta,
kas stipri traucēja bija jūdu tautas necieņa pret šo vietu. Viņi stāvēja
nelielos grupējumos, kas ar saskaņojoties savā starpā bija tērpušies pazīšanas
zīmēs – kreklos un džemperos, ko spītīgi rotāja Dāvida sešstūru zvaigzne. Taču
šo cilvēku cieņa pret šo vietu šķita niecīga, jo tie ne tikai jestri pļāpāja un
sabļaustījās savā starpā, bet arī tādās telpās, kā bijušajās gāzes kamerās un
krematorijā vazājās visu filmēdami un skaļi komentēdami, kamēr pārējie ienācēji
godinot šo vietu upurus cieta klusu.
Vēl neliels
mirklis pagāja, un mēs sapratām, ka pietiek. Tā nu devāmies prom ar smaga
drūmuma izteiksmēm piepildītām sejām. Ja kādam ir iespēja pabūt šajā Polijas
galā, iesaku. Tā teikt, lai neaizmirstu vēsturi. Un nedrīkst aizmirst, ka arī
mūsu zemē bija šāda vieta, kas ik pa laikam jāapciemo, lai saprastu cik ļoti
mums ir paveicies ar laiku, kurā dzīvojam.
Āmen!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru