27 jūnijs 2010

Par divriteņiem un Rīgu

Divritenis ar vien straujāk iegūst popularitāti ne tikai lielākajās pasaules pilsētās, kur riteņbrauceju ērtībām tika ierīkoti vairāki veloceliņi, bet arī tepat pie mums Rīgā! Ir pat ļoti lielas izredzes, ka Rīga būs sarakstā kopā ar tadam divriteņiem draudzīgajām pilsētām kā par divriteņu galvaspilsētu Eiropā uzskatīto - Amsterdamu, Portlendu (ASV), Kopenhāgenu (Dānija), San Francisko (ASV), Berlīni (Vācija), Barselonu (Spānija), Jūrmalu, Krāslavu, Cēsu un Valmieras rajonu (Latvija).

Pamats tā uzskatīt ir diezgan liels, jo pašlaik, lēnā garā, norit Brīvības ielas veloceliņa izbūve kurš stiepsies no Rīgas centra līdz Berģiem, kur tālāk gandrīz ērti varēs izbraukt uz veloceliņu gar Baltezeru uz Ādažiem. Jau tagad varam pateikt, ka piektdien (25. jūnijā) mūsu veiktais neliels vakara velobrauciens līdz Ādažiem cauri Juglai un atpakaļ problēmas tikpat ka neradīja - vienīgais kur tagad ir švakāka izbraukšana tā ceļa posmā ir pie Berģiem kur ceļš pārtop par šoseju, tur riteņbraucēji ir spiesti izbraukt uz šosejas, talāk jau ir patīkams gājēju un velobraucienu tilts starp lielveikalu DEPO un viesnīcu Berģi kurš eleganti pārtop par veloceliņu. Vietām pabeigtais veloceliņš uz Brīvības ielas izskatās daudzsološs - sestdienas vakara izbrauciena tika iemēģināti pabeigtie veloceliņa posmi no Vairoga ielas līdz Šmerļa ielai - par spīti daudzām šķērsielām un iebrauktuvēm kuras šķērso veloceliņš, nobrauciens ir ļoti elegants un vienmērīgs.

Pēc Rīgas domes Satiksmes departamenta mājaslapā var apskatīties jau esošos veloceliņus Rīgā, 2010. gadā tapšanas procesā esošos, nākotnē ieplānotos veloceliņus un potenciālos veloceliņus. Pa vienu "potenciālo veloceliņu" man sanāk diezgan biezi pārvietoties un varu droši teikt, ka viss kas tam trūkst lai sauktos par veloceliņu ir ceļa apzīmējumi.

Otrs pamats kurs liek domāt, ka Rīga vienu dienu var kļūt par divriteņiem draudzīgu pilsētu ir Rīdzinieku pieaugoša interese pret divriteņiem un Rīgas centieni piesaistīt jaunus tūristus. Jau pašlaik viens AirBaltic garadarbs uzsāk savu dzīvi Jūrmalā un no 30. junija arī Rīgā. Šim garadarbam nosaukums ir "Baltic Bike." Baltic Bike ideja ir līdzīgi kā Oslo un citās velosipēdiem draudzīgajās pilsētās izveidot maksas divriteņu nomu jebkuram interesentam.  Tiek plānots izveidot vairakas divriteņu novietnes Rīgas centrā un saistīt tās ar Jūrmalā jau esošajām Baltic Bike novietnēm. Vairak informācijas par Baltic Bike var iegūt oficiālajā tīmekļa vietne http://www.balticbike.lv/


Divritenis Rīgā nozīmē naudas ietaupīšanu, ātrāku pārvietošanos un sportiskākus cilvēkus. Personīgi es pazīstu cilvekus kuri ignorē sabiedrisko transportu un principa pēc izvēlas divriteņus. Tādi cilveki apgalvo ka no rīta ceļas vēlāk un ierodas uz darbu Rīgas centrā ātrak nekā ja brauktu ar mašīnu vai sabiedrisko transportu.

Es kā divriteņu amatieris domaju, ka tas viss varētu izdoties un izskatīties līdzīgi kā es novēroju Oslo pilsētā - cilvēki nekautrējas braukt ar divriteņiem, atrasties stacijā un veikalos ar tiem, ja tuvuma nav divritenu novietnes un tas nevienam problēmas nesagādā. Vienīgais kas gan tur ir diezgan ipaši izplatīts un Latvijā tas arī iegūs vispāeŗjo popularitāti - divriteņu daļu zagšana. Vismaz Oslo ielās varēja redzēt pieķēdētus rāmjus pie novietnes, vai tikai riteni. Daudziem trūka tikai sēdeklis. Par spīti visam - Norvēgijas iedzīvotaji pat uz nakti nekautrejas pieķēdēt savus divriteņus pie daudzstāvu dzīvokļa trepju margam un kokiem.

Vairak informācijas par divriteņu kustību:
Rīgas domes Satiksmes departamenta tīmekļa vietnē -> http://rdsd.lv;
"Velosepedistu vortālā" http://veloriga.lv/;

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru