
Šoreiz R-12U kodolraķešu palaišanas bunkurā izdevās sekmīgi iekļūt un objekta pētīšana varēja sākties.
Tātad, no sākuma jāpastāsta par raķetēm. Padomju šķidrās degvielas vidējā rādiusa ballistiskā raķete bija 24 metrus gara, svēra 41 tonnas ar pilnu bāku. Tās maksimālais darbības rādiuss bija 2080 km. Raķete tika piepildīta ar degvielu īsi pirms palaišanas un kopā ar žiroskopa sagatavošanu bija kaujas gatavībā pēc aptuveni pusstundas uzreiz pēc aizsargkupola noņemšanas. Aizsargkupols - liels betona kupols tika noņemts ar domkratu un nobidījās pa sliedēm. Vēlāk katru raķeti palaida gaisā atsevišķi un katrai raķetei bija sava vadības pults.
Būtībā R-12 un R-14 vienīgās atšķirības bija dzinējā, kas ļāva R-12 raketei veikt 2080 km un R-14 3700 km, R-14 maksimālais lādiņš bija par 0.3 MT mazāks par R-12, R-14 bija par 2 metriem garāks un divtik smagāks, ticot vikipēdijai. Raķetes noņēma no bruņojuma 1989. (R-12) un 1990. (R-14) gadā.
Cik lasīju pašu cilvēku atmiņas no dienesta padomju armijā, tas bija ļoti liels noslēpums no citiem - ko tu dari, tāpat kā citiem no tevis. Katrs darīja savu slepenu darbu un lieki nespēra soli kur nevajag, lai neiekultos kādas nepatikšanās.
Kamēr Bauskas pusē igauņu saimnieki atstāja tikai sargposteņus un vienu ar ūdeni piepildītu raķešu šahtu un pie Vaiņodes palika pāri tikai šahtas un uz vienas lauztas rokas pirkstiem saskaitāmiem angāriem, tad šeit redzējām tikai administratīvo ciematu un pašu rakešu palaišanas kompleksu, kas bija iespaidīgākais un kārotākais atradums.
Blakām pie izejas atradās istabas domātas sargposteņiem bunkurā un dežurantiem, kuri, pēc dokumentiem spriežot, bija 15 uz vietas no 40 par palaišanu atbildīgajiem oficieriem. Tālāk pirmā stāva telpas īpaši nestāstīja par savu nozīmi. Apakšā, tālāk pie bunkura gala, bija sūkņu un degvielas telpas, kuras savienojās ar raķešu šahtām zemāk, kur bija applūdis. Kāds jokdaris novietoja improvizētu lelli cilvēka izmērā uz kādreizējas degvielas cisternas balstiem, no kā Kārumnieks nobijās.
Pārnesām jūkošas trepes stāvu zemāk tuvāk izejai, kur atradās kontroles telpas ar vairākām rezerves izejām, kuras, protams, bija aizbērtas. Kontroles telpas bija izolētas no pumpju un degvielas telpām, taču no tām varēja tikt uz garu tuneli ar šauru betona starpsienu, kur pārbaudījām savas balansēšanas spējas un centāmies neiekrist smakojošā ūdenī. Tuneļa galā bija četras tikpat garas ejas, no kurām divas bija sausas un veda uz pašām raķešu šahtām. Iespējams, trešais, appludinātais tunelis veda uz trešo šahtu, taču īsākais ceturtais tunelis veda uz lielāko telpu pilnu ar ūdeni un būvgružiem.
Kādreizējais kodolkara lielākais drauds un Padomju militārās inženierijas brīnums bija norakstīts, kritis metāla zagļu varā un nežēlīgās vietējās jaunatnes piesmiets gurdeni atgādināja par kādreizējo varenību. Kādreiz tas lika visai rietumu pasaulei trīcēt bailēs. Taču tagad, nokalpojis savu laiku, kaunpilns, praktiski aizmirsts un aizrijies dusēja zem zemes ziemas salā smagi elpojot un draudzīgi rotaļādamies rotājot kokus pie izejas ar baltām pūkām.
Nākamā šahta bija identiska. Mūsu pazemes izpēte līdz ar to arī beidzās. Jau pēc piecām minūtēm mēs jau bijām ārā no bunkura, ziemas sals strauji samazināja mūsu plaušu tilpumu un aizcirta nāsis. Pēdējo reizi ieelpojām silto padomju bunkura elpu un devāmies prom uz neatgriešanos.
Kaut arī pats objekts, dažādu iemeslu dēl, nebija tik baudāms, kā šeit aprakstīts, jāsaka, ka lasot notecēja siekala. Paldies par izcilo rakstu! Malacis.
AtbildētDzēst