Šoreiz man pašam nācās izveidot ekskursijas maršruta apskates objektus un plānu kopā ar vienu no grupasbiedirem uz Kuršu Kāpām. Par spīti dažādiem piedzīvojumiem un kurioziem momentiem divu dienu garumā, ieguvu ekskursijas plānotāja pieredzi cauri savām kļūdām. Tas ir nedaudz savādāk par bradāšanu un pārgājieniem, un, plānojot ekskursiju, ir nepieciešams ievērot dažas lietas, lai ekskursija nepārvērstos par bezgaumīgu bradājamu cauri interesantam vietām un lai ekskursijai būtu kāda morāla vērtība
Ja ar naktsmītnēm un ceļu izdevumiem ir uz katra savas pašapziņas kā ko darīt labāk, tad ar ekskursijas apskates objektiem un laikiem ir trakāk. Piedāvāju savus novērojumus un kļūdas publiskai apskatei, lai cilvēki mācas no citu kļūdām!
- Sadarbība! - Jā, ja ekskursiju plāno vairāki cilvēki (>1) tad iepriekš ir jāizrunā nokļūšanas ceļu no punkta A uz punktu B un atpakaļceļu. pa ceļam var gadīties daudz interesantu apskates objektu par kuriem uzzina tikai atnākot mājās. Tā sajūta ir nepatīkama.
- Samazināt laika atkarību! Lai apskatāmie objekti tiešām būtu apskatīti, nevis tikai apmeklēti, tad tos ir jāapskata, nevis jāsamierinās ar domu ka tur tika būts. Ir jāizvirza ekskursijas galvenos mērķus un apskates objektus un apskatīt tos nesteidzīgi tā lai arī kas paliek atmiņa no ekskursijas, lai būtu iespaidi ar kuriem varētu dalīties ar tuviniekiem un draugiem. Atsijājot interesantos objektus no ne tik ievērojamiem objektiem, laiks paliek mazsvarīgs. savādāk var rasties situācijas kad laiks apskatīt pili ir iztecējis jau pie iepriekš apskatītā dižozola un ir tagad jāskrien un jāiekļaujas laika apskatīt grāmatvedības muzeju.
- Ievākt informāciju par objektiem. Laikam, mana lielākā kļūda manā pirmajā ekskursija kurai plānoju maršrutu. Tas vajadzīgs, lai rosinātu interesi ekskursijas dalībniekiem par objektu, tā vēsturi, nozīmi, detaļas un kā tagad notiek kāda objekta attīstība un kāda ir nākotne. Informācija līdz ar bildi atstāj lielāku informāciju neka tukšs dokuments vai tikai bilde
- Jau iepriekš ieplānot ēstuvi. Tāda veida ekskursijas atstātais iespaids paliks ilglaicīgāks un pozitīvāks, nekā aizraujošie stāsti par to ka cilvēki centās pagūt līdz lielveikala slēgšanai.
- Nedrīkst pazaudēt ekskursijas dalībniekus! Tas, ka kāds no grupas pazūd ta jau ir ierasta prakse un dažreiz ir pat interesantāka par pašu ekskursiju. Taču, ja ekskursijas gids, rīkotājs vai vadītājs pazūd un/vai aizsteidzas pa priekšu,tad gan palicējiem atliek vien doties atpakaļ uz transportu bez iespējas apmeklēt kādu interesantu vietu. Tad sākas neuzticība gidam/organizatoram, zūd viss ekskursijas prieks un rodas vēlme lai tik viss ātrāk beigtos. Nav jau tā labākā sajūta, ne?
- Ja ekskursija ir vairākas dienas, tad, lai atpakaļceļš neliktos garlaicīgāks par sakumu, braukt pa citu ceļu un ieplānot kādus objektus kuri netika apskatīti ekskursijas pirmajā daļā.
- Demokrātija. Ir vienmēr jārēķinās ar vairākuma viedokli. savādāk var sākties haoss un pārmetumi kas var pielikt punktu visai ekskursijas izbaudīšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru